Hej ecommerce, dokąd jedziesz?

  fot. unsplash.com

fot. unsplash.com

„Ile metod transportu jest wystarczających, jaki dostawca jest najpopularniejszy?” – sprawdza w nowym raporcie platforma sklepów internetowych Shoper. Podłączamy się do pytania.


Shoper, jako dostawca oprogramowania dla gotowych sklepów internetowych, oraz firma Omnipack – operator logistyczny, specjalizujący się fulfillmencie dla branży e-commerce, połączyli siły i sprawdzili dokąd zmierzają kurierzy, poczta oraz paczkomaty, obsługujące polskie e-zakupy. W raporcie uwzględniono dane z blisko 9 tysięcy sklepów, z lipca 2018 roku.


Wnioski? W przypadku motywów stojących za wyborem danej formy transportu akurat mało zaskakujące – klienci wciąż kierują się głównie ceną i rozpoznawalnością dostawcy. Znaczenie ma też prosta proporcja: „im mniejszy jest koszyk zakupowy, tym mniej chcielibyśmy zapłacić za przewóz zakupionego towaru” – czytamy w materiale zatytułowanym „Logistyka w sklepach internetowych 2018”.

Wzrasta jednak znaczenie tzw. „customer experience”. Cena nadal jest najbardziej dominująca, ale coraz częściej kupujący przy zamawianiu zakupów przez internet kierują się własnym doświadczeniem lub opiniami znajomych. Jaki jest sposób dostarczenia paczki przez danego kuriera? Czy zadzwoni wcześniej, by uzgodnić godzinę dostawy? Czy da się z nim bezproblemowo porozumieć? Za sprawną i przyjemną obsługę pozakupową mogą wtedy zapłacić więcej – ale wszystko zależy od wrażenia, jaki zostawia po sobie dostawca.

„Wymagania klientów rosną wraz z rozwojem rynku e-commerce. W momencie kiedy wiele podmiotów może zaoferować podobne ceny produktów czy koszty dostawy, na znaczeniu zyskują elementy dodatkowe” – piszą autorzy raportu. „Na korzyść może wpłynąć wygląd paczki, sposób zabezpieczenia produktów czy np. krótkie podziękowanie dołączone do zakupów. Nawet najlepsza obsługa klienta w sklepie internetowym może nie wystarczyć, gdy wyczekany produkt zostaje niewłaściwie dostarczony. Dobór odpowiedniego przewoźnika staje się kluczowym elementem w zapewnieniu jak najlepszego doświadczenia kupującym w całym procesie”. A dziś...

  • Polskie sklepy internetowe oferują głównie 3-4 metody dostawy (w latach 2016-2017 było ich 2-3)

  • Przewóz przesyłek przez kurierów wybiera ponad połowa konsumentów. Listy oraz paczkomaty są obecne na podobnym poziomie około 18-19 procent

  • Najczęściej wybieranym przez klientów przewoźnikiem jest Poczta Polska, dystansująca paczkomaty oraz kurierów.

  Źródło: Shoper.pl

Źródło: Shoper.pl

Co dalej? Eksperci prognozują, że dostawcy będą przyspieszać. Już dziś działają na naszym rynku firmy i sklepy, w których można z powodzeniem zamawiać np. buty do godziny 19. wieczorem, a kurier dostarczy zamówienie dnia następnego.

Niewykluczone też, że dowozem przesyłek już wkrótce zajmą się usługodawcy wzorowani np. na Uber Eats czy BlaBlaCar – jeśli bowiem metoda „jadę, zabiorę” może się sprawdzać w branży gastronomicznej, to dlaczego nie w e-commerce?

Sklepom zależy również na lepszym i bezpieczniejszym pakowaniu produktów. Opakowanie musi być bardziej dostosowane do charakteru produktu (np. kosmetyki) i spełniać określone standardy zarówno ze strony zabezpieczenia jak i estetyki, która przemówi do klientów. Przykładem może być marka oferująca akcesoria do pielęgnacji brody – sposób zapakowania przesyłki musi odzwierciedlać jej charakter” – dodaje Rafał Szcześniewski z firmy Omnipack.

Cały raport warto przeczytać w tym miejscu.

Poliż Ecommerce