Zwrot bez paragonu nie tylko od święta

  fot. Pexels.com

fot. Pexels.com

Firma Jysk wprowadziła w swoich sklepach możliwość zwrotów zakupionych towarów bez okazywania paragonów i niezależnie od daty zakupów. Kto będzie następny?

 

Od 1 marca 2018 roku Jysk pozwala swoim klientom zwracać kupione w sklepie stacjonarnym i online produkty, bez względu na to, czy posiadają dowód zakupy czy nie, a także niezależnie od tego, kiedy zwracany towar pierwotnie kupili. Dyrektor generalny Jysk Polska, Piotr Padalak, tłumaczy: „Naszym celem jest ułatwienie zwrotu klientowi, ale także ułatwienie pracy naszym Pracownikom. W Jysk szanujemy wybory naszych klientów. Jednocześnie rozumiemy, że może on zmienić zdanie lub opinię nt. zakupionego towaru”.

Co ciekawe, zasady zwrotu obejmują zwroty we wszystkich 1200 sklepach Jysk 20 krajach, teoretycznie przy zwrocie gotówki wymagany jest dowód zakupu, ale ci klienci, którzy takiego nie posiadają, otrzymują zwrot na kartę podarunkową Jysk. Oraz – firma zwraca także poniesione przez kupującego ewentualne koszty transportu.

Czy to zapowiedź nadchodzącej rewolucji? Być może w branży „meble i wyposażenie domu”. Bo jak informuje Jysk, zakupy w tym segmencie to „jedne z najbardziej stresujących decyzji. A my chcemy kojarzyć się z przyjemnością i ułatwiać wybory swoim klientom”. I stoją za tym konkretne wyniki cytowanego przez Jysk badania: w ankiecie przeprowadzonej wśród 15 tysięcy respondentów w 12 krajach Europy, konsumenci wyraźnie wskazali, że łatwy i prosty zwrot jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu, w którym dokonują zakupów.

No tak, ale czy zwrot bez dowodu zakupu w formie paragonu jest w ogóle w sklepie stacjonarnym możliwy? Zwłaszcza pod względem prawnym? Jak się okazuje – również w Polsce – tak.

„Brak wydruku z kasy fiskalnej nie uprawnia przedsiębiorcy do odmowy przyjęcia zwrotu towaru” – stwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. A UOKiK dodawał: prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu. „Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków” – pisze na swojej stronie Urząd.

Najwięcej problemów wywołuje oczywiście zwrot/wymiana towaru w sklepie stacjonarnym. A co z internetem? Tu zwroty bez paragonu są już na porządku dziennym. W interpretacji indywidualnej z sierpnia 2014 roku, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, że jeśli zakupy w e-sklepie dokonywane za pośrednictwem podmiotu obsługującego płatność tzw. przelewu on-line, przedsiębiorca nie musi w ogóle wystawiać paragonów niezależnie od kwot, jakie uzyskał. Przelewy napływające do sklepu muszą być jedynie właściwie opisane, tak by bez problemu można było je przypisać do danych towarów i konkretnych transakcji. W takim wypadku klient zwraca towar tylko z odpowiednim formularzem zwrotu.

Poliż Ecommerce