Jak przetrwać ze swoim sklepem na rynku?

Raport Shoper jak przetrwac w ecommerce.jpg

Łatwo to pytanie postawić, trudniej jednoznacznie odpowiedzieć. Ale platforma sklepów internetowych Shoper spróbowała poszukać na to przepisu.

 

„Potrzeba profesjonalizacji, także poprzez edukację, rozwój usług oraz wzbogacanie oferty produktowej to kluczowe elementy, które naznaczają 2018 rok w polskim e-commerce. Wszystko wskazuje na to, że kolejne miesiące w e-handlu naznaczone zostaną przez mnóstwo działań „contentowych” oraz profesjonalizację inwestycji w kanały, które konwertują (Google Shopping, Facebook Ads). Naszym zdaniem będzie to skutkowało kolejnym dobrym okresem dla – zwłaszcza małych i średnich – e-sklepów, które będą się rozwijać znacznie szybciej niż duże portale sprzedażowe i aukcyjne” – ocenia Łukasz Kozłowski, Client Growth Expert w firmie Dreamcommerce SA, która dostarcza oprogramowanie dla sklepów internetowych Shoper.

Cytat pochodzi z raportu, podsumowującego 2017 rok w sklepach internetowych Shoper i stanowiącego ciekawe zestawienie najnowszych trendów i największych wyzwań, które zachodzą na rodzimym rynku e-commerce.

Nowoczesny Polak to przedsiębiorczy Polak

Wyczytać w nim można m.in., że polscy sprzedawcy internetowi nie są równomiernie rozlokowani na mapie Polski. Aktywność branżowa skoncentrowana jest w kilku ośrodkach – liderem jest województwo mazowieckie (ponad 18 proc. aktywnych sklepów internetowych utworzonych w 2017 roku, zarejestrowanych jest w tym województwie), drugie w kolejności jest województwo małopolskie z wynikiem 17,1 proc., a trzecie śląskie (15,5 proc.).

Warto podkreślić, że Polacy nie boją się przedsiębiorczości, na co wskazuje wiek ich sklepów – „40 proc. ankietowanych sklepów działa mniej niż jeden rok. Nieco mniej firm, bo blisko 30 proc. działa 1-3 lata. Jest to zwykle moment prawdy w prowadzeniu własnej firmy. Widać to już w udziale kolejnej grupy, sklepów w wieku 4-5 lat, których w ankiecie wzięło udział 10 proc. – są to już biznesy, których właściciele są na tyle doświadczeni, że z bardzo dużym prawdopodobieństwem trafią do kolejnej kategorii, czyli działalności powyżej pięciu lat (w badaniu 20 proc. ankietowanych)” – podkreślają autorzy raportu.

  Żródło: Raport Shoper

Żródło: Raport Shoper

Próbują też odpowiedzieć na szalenie istotne z perspektywy każdego sprzedającego pytanie: jak przetrwać ze swoim sklepem na rynku? Jak przetrwać na rynku? „Na początku potrzebna jest wizja firmy, która pomoże trzymać się wytyczonego planu. Nowi przedsiębiorcy powinni także postawić na zdobycie podstawowej wiedzy z wielu dziedzin: marketingu, sprzedaży, zarządzania czy samej ekonomii. Wraz z rozwojem firmy i nabieranym doświadczeniem warto pamiętać, żeby w pewnym momencie działalności przekazać część odpowiedzialności na pracowników. Pomoże to skupić się na strategii i wejściu na wyższy poziom biznesu” – radzą.

A co warto sprzedawać?

Według danych platformy Shoper, w 2017 roku najwięcej sklepów powstało z asortymentem odzieżowym oraz „dom i ogród” (po 21,6 proc.). Trzecią co do liczby nowo otwartych sklepów była branża „zdrowie i uroda” (12,7 proc.). Z przeprowadzonych badań wynika, że to właśnie branża odzieżowa wygenerowała około 20 proc. liczby wszystkich transakcji w polskim e-commerce w 2017 roku. Pod tym kątem wyróżniają się też sklepy z kategorii „dom i ogród” oraz „zdrowie i uroda”, które odpowiadają za nieco ponad 12 proc. sprzedaży ilościowej każda. Pod względem wartości sprzedaży prowadzą zaś sklepy z kategorii „dom i ogród” (prawie 20 proc.), „odzież” (prawie 15 proc.) oraz „elektronika użytkowa” (około 12 proc.).

  Źródło: Raport Shoper

Źródło: Raport Shoper

Więcej ciekawych danych i wniosków znajdziesz w cytowanym raporcie.

Poliż Ecommerce