Co Polacy mają do „smart okazji”?

Nie tylko papierowe ulotki i gazetki stanowią dziś ważne źródło informacji o promocjach. Kto jednak najchętniej korzysta ze „smart” okazji?

 

Firma AdRetail przeprowadziła w maju 2017 roku badanie na grupie blisko trzech tysięcy internautów, pytając ich o motywy decyzji zakupowych, częstotliwość i miejsce dokonywania zakupów oraz wykorzystane do tego narzędzia. Wyniki są co najmniej interesujące.

Promocje i rabaty najbardziej działają na wyobraźnię konsumentów nie czytających gazetek i ulotek promocyjnych, ale korzystających z aplikacji zakupowych na urządzeniach mobilnych. Aż 61% z nich korzysta z okazji cenowych (przy 29% tych, którzy promocji szukają w skrzynce na listy, czyli w offlinie), mobilni konsumenci są również bardziej aktywni w samodzielnym wyszukiwaniu promocji – regularnie robi to aż 36% z nich (dwukrotnie więcej niż w przypadku osób nie korzystających z urządzeń mobilnych).

Mając na uwadze powyższe dane, autorzy badania całkiem słusznie wskazują, że w poszukiwaniu promocji wyraźnie zaznacza się trend „smart”, czyli ten polegający na aktywnym wykorzystywaniu nowych technologii. Raport „Smart okazje – zwyczaje zakupowe Polaków” wyciąga również interesujący wniosek mówiący, iż korzystanie przez konsumentów z urządzeń mobilnych wpływa na ich umiejętność zarządzania domowym budżetem. Aż 21% mobilnych użytkowników deklaruje, że ma wyznaczony miesięczny limit wydatków (na drugim biegunie przyznaje się do tego 15% konsumentów niemobilnych).

  Źródło: AdRetail.pl

Źródło: AdRetail.pl

Najciekawsze wyniki daje jednak ten rozdział badania, który podaje, którymi promocjami zainteresowani są Polacy o zróżnicowanych zarobkach. Jak się bowiem okazuje, najczęściej promocji i rabatów szukają klienci zarabiający od 3 do 7 tys. złotych (47%). Rzadziej ci, którzy mają dochody powyżej 10 tys. zł (5%) oraz – tu chyba największa niespodzianka – poniżej 1 tys. zł (31%).

– Po osiągnięciu wysokiego pułapu finansowego, różnica pomiędzy zakupami w kwocie 200 i 400 zł przestaje mieć znaczenie. Pieniądze, które można zaoszczędzić dzięki rabatom są niewielkie, z perspektywy tych osób – analizuje Michał Rosiak z Grupy AdRetail. – Wyniki badania potwierdziły też to, że osoby najmniej majętne niezwykle rzadko korzystają z promocji. Kupują przeważnie najtańsze artykuły, które wcale nie są obejmowane akcjami rabatowymi. Co więcej, promocyjne produkty mogą być droższe od tych, jakie zwykle wybierają klienci, deklarujący najniższe dochody.

Poliż Ecommerce