Najpopularniejsze metody płatności za e-zakupy w Europie

Na zachodzie najczęściej bez gotówki, na wschodzie – z płatnością przy odbiorze. Dlatego sklepy internetowe muszą wychodzić do klienta z elastyczną ofertą.

 

Skąd ten wniosek? Z badania preferencji konsumenckich, przeprowadzonego wśród internautów przez TNS Kantar dla DPDgroup. Wynika z niego, że kiedy w krajach zachodniej Europy najpowszechniejszą metodą płatności za e-zakupy są systemy elektroniczne, to w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej, najbardziej wziętą formą zapłaty za towar jest pobranie przy odbiorze.

 Źródło: Raport DPD 

Źródło: Raport DPD 

Według raportu, w Estonii i Czechach na przykład dominująca większość konsumentów korzysta z bezpośrednich przelewów bankowych, ale już w Niemczech najpopularniejsze są tzw. portfele elektroniczne. W Polsce popularność tej metody płatności stale rośnie, ale transakcje gotówkowe to dla wielu klientów wciąż wybór drugiej kategorii – pierwszym jest zapłata przy odbiorze przesyłki. Tego rodzaju płatności są bardzo rozpowszechnione również na Słowacji (72%) i w Rumunii (69%). Biorąc te dane pod uwagę nie powinno dziwić, że DPD Polska w ostatnim czasie wprowadziła na rynek rozwiązania usprawniające regulowanie płatności za pobranie.

  Źródło: Raport DPD

Źródło: Raport DPD

Sklepy internetowe jednak, nie powinny na takiej (i jednej) metodzie płatności poprzestać. Jak podkreśla Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska: – Sklepów działające na wielu rynkach, muszą dostosować swoje rozwiązania do zróżnicowanych preferencji konsumentów w kraju, w którym prowadzą sprzedaż.

Nie tylko więc płatność gotówką przy odbiorze, nie tylko jednodniowy przelew tradycyjny, ale też szybkie transakcje online oraz systemy podobne do BLIKa – z których korzystają dzisiaj nie tylko młodzi użytkownicy smartfonów. Badanie DPD przynosi zresztą jeszcze inny, bardzo ważny wniosek: swoboda decyzji, jak i czym można płacić za przesyłkę w e-sklepie, bardzo podnosi komfort odbiorcy.

I tego się trzymajmy.

Poliż Ecommerce