Laptopy, tablety i co wie o tobie sklep internetowy

Dobrej wiedzy z głębi branży ecommerce nigdy za wiele – dziś czas na kolejne ciekawe dane. Zaczerpnięte co prawda z rynku amerykańskiego, ale mające też odzwierciedlenie w lokalnej rzeczywistości.

 

Bo czy to Polska, czy Ameryka – co widać po raporcie Episerver – tendencje są podobne. Największa część użytkowników odwiedzających po raz pierwszy stronę sklepu internetowego, nie robi wcale na niej zakupów, ale wyszukuje interesujący produkt, porównuje go z konkurencją lub szuka na jego temat dodatkowych informacji. Raport Episerver dostarcza natomiast ciekawiej wiedzy o tym, co decyduje, że użytkownik po wejściu do e-sklepu decyduje się jednak na zakupy.

Najpierw jednak ustalmy, z jakich narzędzi korzysta podczas internetowych łowów. Na pytanie „Jak często robisz zakupy przy użyciu konkretnych urządzeń”, odpowiedzi wyglądają następująco:

Komputer/laptop

  • 40% Często
  • 23% Bardzo często

Smartfon/telefon

  • 26% Bardzo często
  • 17% Często

Tablet

  • 13% Bardzo często
  • 8% Często

Co jest najczęstszym powodem wizyty w sklepie?

  • 45% Poszukiwanie produktu lub usługi
  • 26% Porównanie cen
  • 11% Sprawdzanie oferty
  • 8% Złożenie zamówienia
  • 5% Poszukiwanie inspiracji
  • 2% Poszukiwanie kontaktuj
  • 2% Inny

W 2017 roku, 2/3 respondentów planuje zrobić więcej zakupów niż w roku ubiegłym, ale żeby to się udało, sklepy internetowe i dostawcy rozwiązań dla nich, muszą im w tym ułatwić życie.  Co konkretnie, podpowiada inne pytanie wybrane z raportu:

Co powoduje, że po wejściu na stronę nie dokonujesz zakupów?

  • 65% Cena
  • 42% Zbyt trudna nawigacja
  • 34% Trudny proces zakupowy
  • 28% Wolna strona sklepu
  • 21% Słaby content/niezachęcające
  • 4% Brak poczucia, że to oferta skierowana do mnie

Interesująco pośród tych danych wygląda odpowiedź ze „słabym contentem” – bo o co w tym dokładnie chodzi? Większość odpowiadających twierdziło, że najbardziej im doskwierają w e-sklepach słabe opisy produktów. Dla 76% dobre opisy to najważniejszy czynnik wpływający na decyzję o zakupie, 71% zwraca uwagę na recenzje towarów, a 66% na ładne zdjęcia. Istotnym z punktu widzenia kupujących są również przejrzyste i bogate w wyczerpującą treść strony informacyjne oraz klipy wideo, prezentujące na przykład zastosowanie oferowanego produktu.

A co z tymi, którzy korzystają z aplikacji mobilnych? Co ich determinuje do częstszych i finalizowanych zakupów? Jak się okazuje, w dużej mierze wiedza, jaką na ich temat mają dostawcy takich aplikacji sprzedażowych. Jeśli bowiem się okaże, że autor aplikacji ecommerce przechowuje tylko informacje na temat zamówień (data, rodzaj) oraz wieku i płci kupującego – wtedy ten najchętniej będzie z takiej aplikacji korzystał. Najmniej mile widziane jest przechwytywanie danych dot. aktywności w social media oraz danych osobistych.

Jak więc przyciągać klientów i budować ich zaangażowanie? W tekście "Niska cena to nie wszystko" pisaliśmy już, że ważnym elementem dla każdego sklepu internetowego powinna być jego stała praca nad poczuciem zaufania i bezpieczeństwa wśród odwiedzających. Klient musi wiedzieć, że trafił do zaufanego miejsca i może skupić się tylko na spokojnych zakupach - bez obawy, że ktoś go śledzi, nagabuje, albo wręcz - już przy kasie - oszukuje. Istotna jest zatem wzbudzająca zaufanie obsługa klienta, jasne i czytelne informacje na temat sklepu oraz zasad w nim panujących oraz warunki zakupów i zwrotów towarów. Tworząc natomiast aplikacje dla e-sklepów warto mieć na uwadze nie tylko kwestie wygodnego korzystania, ale i transparentnych zasad, na jakich się z danej aplikacji korzysta. 

Poliż Ecommerce