Raport z polskich sklepów internetowych

Na przełomie 2016 i 2017 r. zapytano e-przedsiębiorców o wyniki sprzedaży i używane narzędzia. Na podstawie odpowiedzi od ok. 500 e-przedsiębiorców powstał raport z polskich sklepów internetowych.

 

Najistotniejszym i najbardziej budującym wnioskiem z raportu jest to, że 76 proc. e-biznesów odnotowało w minionym roku wzrost sprzedaży. U co drugiego sprzedawcy wyniki poprawiły się o 10-30 proc., ale już co piąty cieszył się wzrostem większym niż 50 proc. Co dziesiąty sklep odnotował dwa razy więcej przychodów niż rok temu.

 

Klucz do sukcesu

Ponad połowa (55 proc.) e-sklepów tłumaczyła wzrost przychodów działaniami marketingowymi. Równie ważnym czynnikiem jest lepsza oferta – tak uważało 54 proc. ankietowanych – oraz wzrost rozpoznawalności marki (48 proc.). Te odpowiedzi świadczą o dojrzałości przedsiębiorców, którzy nie nastawiają się tylko na maksymalizację sprzedaży, ale jednocześnie dbają o swój wizerunek, postrzegając jego budowanie jako proces wymagający wciąż aktualizowania i nierzadko inwestowania w towar i obsługę dobrej jakości. Ankietowani właściciele e-sklepów zdają sobie sprawę z tego, że klienci coraz chętniej korzystają z internetu, również do robienia zakupów  – zauważa to 40 proc. badanych. 30 proc. zaobserwowało, że rośnie świadomość internautów. Badanie potrzeb klienta i dostosowywanie do nich oferty, ciągłe szukanie nowych produktów przekłada się na częstsze zakupy.

Promocja sklepu i wzbogacanie oferty – to podstawowe czynniki wpływające na sprzedaż w e-commerce. W jaki jeszcze sposób sklepy przyciągają klientów? Naturalnym działaniem jest wzmocnienie widoczności w internecie. Jedną czwartą klientów e-sklepy pozyskują poprzez lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach (14 proc.) i reklamę AdWords (11 proc.). 

Social commerce – kupujące społeczności

Sklepy stawiają na media społecznościowe – aktywna obecność w tych kanałach stanowi niemal jedną piątą wszystkich działań mających na celu dotarcie do klienta. Sklepy prowadzą swoje kanały przede wszystkim na Facebooku, Instagramie, Google+, Pintereście, Twitterze oraz YouTubie. Jedynie 0,5 proc. używa Snapchata, ale nie każdy go musi mieć. Wybór platformy powinien zależeć od wieku, zainteresowań i stylu życia klientów bądź grup klientów.

E-sklepy chętnie pokazują się też na platformach sklepowych i w porównywarkach cen. Dostępność produktów na aukcjach poprawia sprzedaż o 12 proc., a w porównywarkach cen – o 9 proc. Zdecydowanym liderem serwisów aukcyjnych jest Allegro – korzysta z niego połowa badanych e-sklepów, a jedynie 3 proc. sprzedawców prezentuje swoje produkty na platformach takich jak Mustache czy DaWanda. Jedna czwarta sklepów nie korzysta z serwisów zewnętrznych. Platformy aukcyjne i markeplace’y to dla sklepów kolejne punkty styku z marką. Jednak w obecnej sytuacji, gdy wielcy gracze tego sektora wprowadzają coraz bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące pokazywania swoich produktów, utrudniające konkurowanie np. na poziomie wizualnym, warto się zastanowić, czy nie lepszym rozwiązaniem jest inwestowanie w kanały własne – sklep i social media.

Cały raport jest dostępny tutaj.

Poliż Ecommerce