Wygrani (i przegrani) Czarnego Piątku

  fot. unsplash

fot. unsplash

Komu Black Friday opłacał się w tym roku najbardziej? Czekając na pierwsze wyniki z polskiego rynku, zerkamy na wyniki zza oceanu.

 

„To był najlepszy Black Friday w historii” – mówią specjaliści z firmy Adobe, w komórce o nazwie Digital Insights analizujący wnikliwie m.in. branżę e-commerce. Na dowód podają konkretne dane: tegoroczny Czarny Piątek zakończył się w Stanach wynikiem o blisko 17% większym niż przed rokiem, przekraczając pułap miliarda dolarów wydanych na zakupy. „Konwersje, zarówno te na urządzeniach stacjonarnych, jak i przenośnych, notowały dwucyfrowe wyniki” – komentowano entuzjastycznie.

Dobrych humorów nie psują nawet słabsze niż oczekiwano czarnopiątkowe notowania dwóch sprzedażowych gigantów – sieci Best Buy i Target, które, jak podaje Yahoo Finance, w tym roku obniżyły loty i zakończyły najsłynniejszy dzień wyprzedaży z wynikiem gorszym (Target) lub na bardzo zbliżonym poziomie (Best Buy) niż przed rokiem.

  Źródło: Yahoo Finance

Źródło: Yahoo Finance

Wygrali natomiast mniejsi sprzedawcy – segment małych i średnich e-sklepów sprzedał w tym roku o 10% więcej towarów niż w roku 2016. Z badania Adobe wynika również, że blisko połowa kupujących w trakcie Czarnego Piątku Amerykanów świadomie kupowała w mniejszych sklepach, stawiając na lepszą jakość produktów i wsparcie konkretnej marki.

Wygrali też ci z dobrą wersją mobilną swojego sklepu. W tym roku Black Friday w Stanach zanotował na smartfonach i urządzeniach przenośnych blisko miliard przychodu (najczęściej kupowano na sprzętach z systemem iOS). Serwis TechCrunch w komentarzu do tych danych słusznie podkreślił, że to najlepszy dowód na to, że dziś bardziej się opłaca sprzedawać online niż w sklepie stacjonarnym. A mając już sklep czy butik, na pewno trzeba mieć również jego wersję online - klienci coraz częściej w tym pierwszym tylko podglądają produkty, a w drugim dokonują zakupu. 

  Źródło: Think with Google

Źródło: Think with Google

 

Tradycyjni sprzedawcy wciąż też wiele wygrywają przy okazji takich eventów jak Black Friday, ale kupujący szybciej i więcej kupują przez internet. Wielokrotnie traktują takie wyprzedaże, jako okazje, które trzeba szybko upolować. A wchodząc do e-sklepu można to zrobić najszybciej. „Innym plusem jest to, że nie trzeba się ruszać z kanapy” – podkreślają. W punkt. Przecież za to e-zakupy lubi najbardziej, prawda?

Hello, World!

Poliż Ecommerce