Więcej kupujących, bardziej świadomi sprzedawcy – taki jest polski ecommerce 2017

  fot. unsplash.com

fot. unsplash.com

Wszystko zgodnie z planem – taki wniosek można wyciągnąć z najnowszego badania Gemiusa „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”.

Najlepsza wiadomość płynąca z tego raportu dla prowadzących e-biznesy w Polsce jest taka: kupujemy więcej. W 2016 roku do zakupów za pośrednictwem internetu przyznawało się 50 procent polskich internautów, w najnowszym badaniu – 54 procent. Gemius ocenia, że częstsze zakupy w sieci to wypadkowa przynajmniej kilku elementów.

Jednym z nich jest stały dostęp do oferowanych produktów – 82 procent pytanych deklaruje, że lubi kupować przez internet, bo może to robić o dowolnej porze. Innym – prosta obsługa sklepów (dla 41 procent internautów to ważne), wygoda (44 procent) oraz lepsza oferta i cena w porównaniu do tradycyjnych zakupów (33 procent).

Marek Molicki, ekspert Gemiusa: Wartość rynku e-commerce w Polsce według różnych źródeł szacowana jest na 36-40 mld złotych i nikt nie ma wątpliwości, że będzie rosnąć. Czynników tego wzrostu jest sporo, ale wystarczy wymienić kilka. Po pierwsze, z każdym rokiem przybywa klientów, dla których zakupy online są zupełnie naturalne ─ to ci najmłodsi. Przybywa również tych, którzy przez lata przekonali się, że zakupy w sieci są bezpieczne ─ to z kolei ci starsi.

Przywołana przez eksperta kwestia bezpieczeństwa to chyba najlepszy prognostyk na przyszłość. W ubiegłorocznym raporcie Gemiusa, 43 procent badanych deklarowało, że zakupy internetowe są „ryzykowne”, w najnowszym – już tylko 38 procent. Wzrasta więc nie tylko świadomość sprzedających – wprowadzających do sieci ciekawsze oferty, unowocześniających swoje sklepy i poprawiających obsługę klienta, ale również kupujących. Bardziej zorientowanych w najnowszych kwestiach bezpieczeństwa i nie traktujących e-handlu jako pułapki na ich pieniądze.

 
E-commerce_w_Polsce 2017_raport.png
 

Cytowany wyżej raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w nim badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów w wieku co najmniej 15 lat. Dane zbierano w dniach 7-14 kwietnia 2017 roku.

Poliż Ecommerce