Bezpieczny sklep internetowy. Czyli jaki?

fot. unsplash.com

fot. unsplash.com

Coraz więcej Polaków kupuje przez internet. Ale jeszcze nie wszyscy. To materiał dla tych, którzy wciąż się boją.


Ile razy kupujesz przez internet? Kilka razy w miesiącu, może raz na miesiąc, kilka razy w roku? Są tacy, którzy w 2018 roku, i przy łatwym dostępie do nowych technologii, wciąż jednak odpowiadają: rzadko albo wcale. Dlaczego? „Bo obawiam się, że zostanę oszukany/a”, „że będę zbyt długo czekać na przesyłkę”, albo „że mam też złe doświadczenia z zakupów przez internet”. Te mogą z kolei wynikać z nieprzestrzegania pięciu podstawowych zasad, o których piszemy poniżej. Niby wszystkie wydają się oczywiste, ale… Warto je sobie przypomnieć.


1. Zawsze sprawdzaj, od kogo kupujesz

No, chyba że sklep, który właśnie odwiedzasz, jest ci już świetnie znany. Ale jeśli na jakiejś stronie pojawiasz się po raz pierwszy i jesteś zainteresowany/a ciekawą ofertą – zanim sfinalizujesz zakup sprawdź koniecznie, kto za tym wszystkim stoi. Czy sklep jest wiarygodny?
Zerknij na stronę kontaktową, upewnij się, że sklep ma adres, NIP, nie tylko e-mail, ale i telefon. Przeczytaj regulamin i sprawdź, czy nie stoi za nim jakaś nazbyt egzotyczna firma. Z taką wiedzą łatwiej ci będzie dokończyć zakupy.

Źródło: Blue Media

Źródło: Blue Media

 

2. Upewnij się, czy ktoś tu dba o twoje bezpieczeństwo?

Czyli czy zadbał o tak podstawowe kwestie, jak np. certyfikat SSL. Czy kiedy wchodzisz na stronę sklepu, to w oknie przeglądarki, przy pasku adresu, wyświetla się zamknięta kłódka i informacja, że „połączenie jest bezpieczne”? Jeśli nie – lepiej rób zakupy gdzie indziej.


3. Przeczytaj zasady zakupów

Dobry sklep internetowy będzie miał zakładki/podstrony, w których dokładnie wypisze, jakie zasady w nim obowiązują. Jak wygląda proces zakupu, jakie są metody płatności? Warto o tym wiedzieć choćby w kontekście czasu realizacji złożonego zamówienia. Bo jeśli sklep udostępnia tylko płatność przelewem tradycyjnym i przy odbiorze – to kiedy dostanę swoją paczkę? Jak długi jest czas realizacji zamówienia? To na zakupach w sieci bardzo przydatna wiedza.

Dlaczego nie kupujesz w internecie.jpg
 

4. Poznaj zasady zwrotów i reklamacji

Nikomu oczywiście nie życzymy złych doświadczeń, ale… lepiej dmuchać na zimne i wcześniej sprawdzić warunki dostawy oraz zwrotu. Czy i jak można ewentualny zakup reklamować. Jak zwracać? O czym pamiętać? To wszystko warto wiedzieć jeszcze przed kliknięciem w przycisk „kupuję”. Można dzięki temu zaoszczędzić sporo nerwów.


5. Przeczytaj opinie innych klientów

Bo nic tak nie podpowiada czy warto gdzieś kupować czy nie, jak rekomendacje (lub ich brak) innych kupujących. Nie każdy sklep je pokazuje i jeśli tego nie robi – to można podejrzewać, że dlatego, iż ma coś do ukrycia. Warto sprawdzić także sklepowego Facebooka czy Instagrama i poczytać komentarze pod postami. One także podpowiedzą, czy odwiedzony przez nas e-sklep nie popsuje nam humoru. Bo akurat tego nie życzymy żadnemu z kupujących.

Poliż Ecommerce