Nie ma szybkich przelewów? Nie będzie zakupów

  fot. unsplash.com

fot. unsplash.com

Ograniczanie metod płatności w sklepach tylko do transakcji gotówkowych, wyraźnie ogranicza sprzedaż. I to nie tylko w sklepach stacjonarnych.

 

Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia zapytał na zlecenie firmy eService Polaków, jakie formy płatności preferują, kiedy i dlaczego właśnie takie. I jak wynika z badania przeprowadzonego we wrześniu 2017 roku na konsumentach w wieku 18-55 lat – aż 40% klientów rezygnuje ze zrobienia zakupów, jeśli... nie da się za nie zapłacić szybko kartą. To jednak nie wszystkie interesujące wnioski, o których warto pamiętać niezależnie od prowadzonej działalności.

Czy to bowiem w internecie, czy w sklepie stacjonarnym – wraz ze wzrostem popularności nowych technologii i świadomości kupujących, rosną też wymagania zakupowe tych ostatnich. Kiedyś najważniejszy był wiarygodny sprzedawca i bezpieczna wysyłka, dzisiaj – żeby namówić kogoś do zrobienia w danym sklepie zakupów, trzeba mu też zaoferować kilka metod płatności, z których wybierze swoją ulubioną, oraz kilka metod szybkich lub zróżnicowanych cenowo dostaw.

 

Im drożej, tym lepiej

O płatności należy jednak zadbać w pierwszej kolejności. Bo niejednokrotnie to one motywują potencjalnego klienta do zakupów. I wynika to także z cytowanego raportu. Na pytanie: jaką preferowaną metodę płatności wybierzesz w zależności od miejsca zakupów – w sklepie internetowym 63% badanych deklarowało chęć zapłaty bezgotówkowo, a tylko 8% gotówką.

Interesująco też wygląda podział preferencji przez wzgląd na wartość zakupów. Za zakupy do 10 zł – 56% pytanych chce płacić gotówką, a jedynie 15% bezgotówkowo. Za koszyk o wartości 51-100 zł – 50% gotówką, 35% bezgotówkowo. Ale już za zakupy kosztujące 1 tys. lub 10 tys. zł – ponad 50% bezgotówkowo, przy ledwie 10% wskazań na gotówkę.

Skąd takie zaufanie do szybkich przelewów i kart płatniczych? 51% klientów woli takie metody płatności, bo są „najwygodniejsze”, 17% bo są „najszybsze”, a 6% uważa je za najłatwiejszą formę zapłaty za kupiony towar. Najczęściej płatności bezgotówkowe wybierają mężczyźni (60% wskazań z ich strony) i osoby w wieku 35-44 lata (62%). Przywiązanie natomiast do płatności gotówką wykazują najchętniej osoby w wieku 18-24 lata (37%) oraz mieszkańcy wsi (34%).

 

  Źródło: Raport Postawy Polaków wobec form płatności

Źródło: Raport Postawy Polaków wobec form płatności

 

Ten pociąg już ruszył

– Polacy doceniają nowoczesne formy płatności, zwracając uwagę na szybkość i wygodę takich transakcji. Co drugi z nich wyobraża sobie życie bez gotówki, a co czwarty nie nosi jej przy sobie. Taka postawa sprzyja rosnącej popularności elektronicznych transakcji – ocenia Włodzimierz Kiciński, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.

Przestrzega jednak przed popadaniem w niezdrową euforię. A przynajmniej jeszce nie teraz. Jego zdaniem bowiem, wciąż „trudno mówić o pełnym upowszechnieniu płatności bezgotówkowych, skoro co piąty Polak wciąż nie ma konta w banku”.

Ciężko jednak sobie wyobrazić, by nawet za kilka lat ktoś mógł funkcjonować bez chociaż jednej karty płatniczej w kieszeni i bez choć jednego, otwartego rachunku w banku. Postępu cywilizacyjnego nikt nie zatrzyma, ale klientów – w sklepie internetowym i chcących kupić towar bezgotówkowo, szybko oraz bezpiecznie – jak najbardziej. Trzeba im dać tylko do ręki wygodne narzędzia i swobodę wyboru.

Poliż Ecommerce