Jak długo prowadzisz swój sklep? Ile jeszcze przed tobą?

  fot. unsplash.com

fot. unsplash.com

Za dziesięć lat 80% działających sklepów internetowych zniknie z rynku – prognozują analitycy e-commerce. Wszystko przez coraz mocniejszą konkurencję pośród biznesów online. Ale i na nią jest sposób – zapewniają kolejni.

 

Firma Bisnode Polska, zbierająca dla „Rzeczpospolitej" dane o kondycji polskiego rynku e-commerce, informuje, że na koniec stycznia 2018 roku mniej lub bardziej aktywnie działało 2,3 tys., sklepów internetowych, czyli 30% tego, ile było ich w 2010 roku – 7,6 tys.

Co zrobić, by się na tak dynamicznie zmieniającym rynku utrzymać? W wypowiedzi cytowanej przez „Rzeczpospolitą”, Łukasz Kozłowski, specjalista ds. rozwoju klientów platformy Shoper, mówi, że są sposoby na „nieuniknioną” konkurencję. – Co drugi sklep założony na naszej platformie działa do dzisiaj, a to znacznie lepszy wynik niż średnia dla całego rynku e-commerce w Polsce. Dział rozwoju klienta jest zorientowany na to, żeby uczyć klientów i pomagać im w rozwijaniu sklepu, także wspierając prowadzenie działań marketingowych.

Optymistycznie na rynek spogląda też Allegro. – Mimo że konkurencja wśród e-sklepów jest duża, to jak pokazują zbierane przez nas dane, firmy, które prowadzą działalność na naszej platformie, utrzymują się na rynku. Ważna jest nie tylko polityka cenowa, ale też poziom obsługi klienta – stwierdził Damian Zapłata, członek zarządu Allegro.

Właśnie, obsługa klienta. Warto w tym miejscu wspomnieć o pomyśle na nie tylko sprzedażowe, ale edukacyjne podejście do klienta. O co w tym wszystkim chodzi? O obsługę przez zaangażowanie i edukację, a także analizowanie konkretnych potrzeb odbiorcy.

Taką formę obsługi klienta wprowadziła w Polsce platforma sklepów internetowych Shoper. – Budowanie przywiązania użytkowników do marki to obecnie najważniejszy trend w obsłudze klienta, którego nie można bagatelizować. Rozpoznanie prawdziwych potrzeb klientów w branży e-commerce jest dziś kluczowe – mówią jej przedstawiciele.

I dodają: – Doradca klienta musi znać nastawienie i wymagania osoby po drugiej stronie: czy są to jej początki w e-commerce, czy to jednak doświadczony sprzedawca, oraz ile czasu chce poświęcić na biznes. Inne rzeczy będziemy proponować i podpowiadać matce na urlopie macierzyńskim, która stawia pierwsze kroki w handlu internetowym, inne e-menedżerowi, który spodziewa się milionowych obrotów. Dla sprzedawców jesteśmy też często swoistym trenerem, poprzez rady mobilizujemy ich do rozwoju. 

Wydaje się, że z takim podejściem powinno być łatwiej utrzymać się na rynku. I że można takie podejście przełożyć z poziomu firmy sprzedającej oprogramowanie na same małe i średnie e-sklepy - czy to sprzedając odzież, czy letnie wycieczki, znajomość klienta i jego dobra obsługa z pewnością pomaga w budowaniu silnej pozycji na rynku. 

Poliż Ecommerce