Jak być lubianym przez Google, ale i przez klientów?

rawpixel-com-296612 (1).jpg

Wśród właścicieli stron www oraz sklepów internetowych słowo „pozycjonowanie” wywołuje zabobonny lęk. Zupełnie niepotrzebnie.

Można odnieść wręcz wrażenie, że jest to zestaw magicznych rytuałów odprawianych przez palącego kadziła szamana, który zapewnić ma naszej witrynie złoty deszcz odwiedzin z Google. Wizje snute przez różnych „specjalistów” sprawiają często, że właściciel strony przestaje właściwie patrzeć na kierunek swoich działań w sieci, zapomina mierzyć skuteczność pieniędzy wydawanych na promocję, a w skrajnych przypadkach jego domena dostaje bana od Google za korzystanie z niedozwolonych technik pozycjonowania.

No dobrze, ale jak robić to dobrze? Jak się pozycjonować?

Istnieje jeden pewny i bezpieczny sposób – optymalizacja. W skrócie chodzi o to, że jeśli nasza strona internetowa (lub sklep) będzie zawierać treści poszukiwane przez internautów i będą one ciekawe, rozbudowane, regularnie aktualizowane, podane w przyjazny sposób, zgodnie z dobrymi praktykami budowania serwisów www, a internauci uznają je za wartościowe i zaczną się nimi dzielić na swoich stronach oraz w serwisach społecznościowych, to jesteśmy na najprostszej drodze do sukcesu.

SEO, search engine optimizer… - optymalizator witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek. Takie było pierwotne znaczenie tego skrótu. Obecnie SEO często oznacza zbiór wielu działań na stronie, czyli sam proces optymalizacji. Nie chodzi tu więc tylko o „słowa kluczowe”, choć te oczywiście nie tracą na znaczeniu.

SEM, search engine marketing – czyli marketing w wyszukiwarkach. Wszelkie działania (płatne i bezpłatne, doraźne i trwałe), które mają na celu pozyskanie ruchu z wyszukiwarek internetowych. Według większości źródeł SEO jest częścią SEM.

Roboty wyszukiwarek, crawlery, pająki sieciowe, googlebot – to specjalne programy, które przeczesują internet, skanują i zapamiętują (indeksują) zawartość stron internetowych.

PageRank – ranking strony, to niezwykle złożona ocena strony pod wieloma kryteriami zawartymi w algorytmie opracowanym przez Google. Określa jakość strony i determinuje jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

SERP, search engine result page – strona z wynikami wyszukiwania. Zazwyczaj zawiera wyniki bezpłatne (organiczne) oraz reklamowe (sponsorowane).

Ideą twórców PageRank’u jest prezentacja wyników wyszukiwania w sposób najbardziej trafny i przyjazny użytkownikowi wyszukiwarki. Chodzi o, to aby w odpowiedzi na pytanie, zaprezentować jak najlepiej dopasowaną treść pochodzącą z serwisów www o najlepszej jakości.

Co więc PRZEDE WSZYSTKIM wpływa na jakość twojej strony?

Niestety, nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Liczba czynników wpływających na ocenę strony i jej pozycję w SERP jest niezliczona, eeksperci wymieniają nawet więcej niż 200 takich elementów). Nie damy rady wymienić tu wszystkich, ale skupimy się na najważniejszych, które są dostępne dla każdego właściciela e-sklepu.

Generalnie można je podzielić na te dotyczące formy oraz treści strony oraz te, które znajdują się poza stroną sklepu.

Dobry content. Bo dziś liczy się wartościowa treść. Dlatego opisuj towary w jak najpełniejszy sposób i jak najciekawszy dla klienta. Pomyśl, co może go interesować, jakie mógłby zadawać pytania, co chciałby wiedzieć przed zakupem?

Publikuj artykuły (na sklepowym blogu), pisz o wydarzeniach z branży, opisuj nowe produkty, zamieszczaj klipy wideo i recenzuj produkty. Szczególnie jeśli pojawiają się nowości, staraj się jak najszybciej zamieszczać o nich wzmianki, a następnie uzupełniaj je o nowe szczegóły. Ważne jest, by informacje były świeże, wyczerpujące i ciekawe. Im więcej treści tworzysz na stronie, tym więcej cennych fraz kluczowych będzie ona zawierać.

Jak publikować ciekawe treści?
– twórz ciekawe, bogate opisy produktów
– prowadź bloga (przynamniej 1 wpis w tygodniu)
– prowadź kanał na Youtube (przynajmniej 2 filmy w miesiącu)

Jak je rozpowszechniać?
– prowadź konto na Facebooku, Instagramie i w innych kanałach social media,
– wysyłaj regularnie newslettery (1-2 w miesiącu),
– uczestnicz w dyskusjach na forach internetowych,
– wysyłaj materiały do mediów i influencerów.

Czytelność strony - czyli skup się na przejrzystym formatowaniu tekstów, zamieszczaniu ładnych i wysokiej jakości zdjęć oraz łatwej nawigacji. Pamiętaj, że wizyta w twoim sklepie, a więc także zakupy – mają być czystą przyjemnością.

Struktura – a więc logiczny i użyteczny katalog produktów, właściwe linkowanie wewnętrzne (produkty podobne, powiązane), filtry list produktów, brak odwołań do stron pustych lub nieistniejących, a także (!) szybki i łatwy proces zakupowy.

Marketing – pamiętaj, że sklep popularny sam się nie zrobi. I że na efekty działań pod SEO trzeba czekać miesiącami. Tu nic nie wydarzy się z dnia na dzień. Jeśli jednak uda ci się prowadzić efektywne działania promocyjne, postawisz na dobry content i ładnie ułożony sklep, praca włożona w te elementy powinna w końcu się opłacić.

Weź pod uwagę jednak, że twój sklep, jaki by nie był, nigdy nie będzie w stu procentach skończony. Prowadzenie e-biznesu to systematyczna i, jakby nie było, ciężka praca nad jego rozwojem, regularne poszerzanie oferty oraz ciągła optymalizacja każdej strony oraz powtarzalnych procesów (logistyka). Równie ważna jest też komunikacja z klientami oraz budowanie wizerunku.

To, co natomiast może przynieść szybsze efekty, to kampania produktowa w Google. Płatna, tak, ale łatwo przeliczalna na konkretne zamówienia i konkretnych klientów. Zamawiając usługę takiej kampanii wydasz tylko tyle, ile rzeczywiście chcesz zainwestować w reklamę – wszelkie działania ograniczy jedynie twój budżet, bo zapłacisz tylko za konkretne kliknięcia i przejścia na stronę.

Warto o tym pomyśleć zwłaszcza na starcie e-biznesu. Dobra pozycja w Google bywa najlepszą inwestycją w jego rozwój.

Poliż Ecommerce