Masz sklep w internecie? A jakie udostępniasz metody płatności?

Największą popularnością wśród klientów e-sklepów cieszą się płatności online. Dlaczego jednak nie wszystkie sklepy z nich korzystają?

Dobre pytanie. Ale to właśnie ono nasuwa się po lekturze raportu przygotowanego przez platformę Shoper, a dotyczącego metod płatności w polskich sklepach internetowych. Jak zauważają autorzy badania, choć w zakupach internetowych ciągle króluje komputer, stale zwiększa się liczba kupujących mobilnie. W badanym przez Shoper okresie, ponad 20 proc. transakcji zostało opłaconych przez urządzenie mobilne: 17 proc. zakupów odbyła się na telefonie, 4 proc. na tablecie. A za stale rosnącą popularnością urządzeń mobilnych, idzie też wzrost znaczenie szybkich i nowoczesnych płatności – klienci chcą kupować tu i teraz, bez konieczności dokonywania tradycyjnych przelewów, ale przy użyciu kart płatniczych, bankowych aplikacji mobilnych oraz systemów, takich jak Blik.

Dlatego tym bardziej dziwi, że szybkie i bezpieczne płatności online nie są w działających dzisiaj na rynku sklepach internetowych oczywistym i koniecznym standardem. W cytowanym raporcie pojawia się co prawda wniosek, że niechęć do wprowadzania dodatkowych metod płatności, głównie szybkich płatności online, wynika z dodatkowych kosztów dla sprzedawców. Koszty pośredników operacji finansowych pomniejszają zysk sklepów”, co rzeczywiście jest prawdą, ale mimo wszystko trudno zrozumieć takie myślenie e-sprzedawców, którzy chcą zaoszczędzić na inwestycji w sklep i rozbudowie jego funkcjonalności i atrakcyjności z perspektywy klienta.

„Przelew bankowy wciąż jest popularnym sposobem płatności, ale to nie znaczy, że jest sposobem najwygodniejszym i najbardziej pożądanym” – czytamy w raporcie. „Wręcz przeciwnie – często jest jedyną, niechcianą opcją bezgotówkową.” Klient przymuszony do wyboru takiej a nie innej metody płatności (bo jak pokazują wyniki, jedna czwarta e-sklepów oferuje klientom tylko jeden system płatności), ostatecznie ją wybierze, by sfinalizować zakup, ale czy wróci jeszcze do sklepu po kolejne zakupy? Jeśli lubi kupować szybko i wygodnie, pewnie nie.

Warto podkreślić bardzo ważny fragment raportu, pod którym podpisze się zapewne większość czytających ten materiał: „Klienci cenią wygodę wybrania najlepszej w danym momencie metody, zwracają również uwagę na łatwość przejścia procesu płatności, jego bezpieczeństwo oraz krótki czas zaksięgowania płatności. Udostępnienie kilku opcji płatności daje kupującemu wolnoś wyboru, a tym samym większa jest szansa, że nie porzuci on koszyka”. Oraz że doda stronę do sklepu do ulubionych.

Czy tyle nie wystarczy, by o niego zawalczyć? 

 

Poliż Ecommerce