Jeśli nie promocja, to co?

  fot. unsplash.com

fot. unsplash.com

Czym wabić klienta? Najnowsze badania pokazują, że promocje nie są wcale tym, czym się na pierwszy rzut oka sprzedawców wydają.

 

Obniżenie ceny, produkty w gratisie, atrakcyjna i promocyjna oferta – to zwykle zawsze działało na klienta. I jeśli chciało się wokół swojego sklepu narobić szumu, to najchętniej tą właśnie drogą.

Ale Monitor Promocji 2017 ARC Rynek i Opinia rzuca nieco cienia na hurra optymistyczne scenariusze związane z obniżkami cen i akcjami promocyjnymi w sklepach. Także (a może zwłaszcza?) tych internetowych.

Bo niby „zainteresowanie promocjami wśród Polaków utrzymuje się na stałym poziomie”, ale jednak coraz częściej padają głosy, że z promocjami trzeba uważać. Jedni wytykają sklepom zawyżanie cen tuż przed okresem promocyjnym, przez co, oferta wcale nie jest korzystna, jak mogłoby się wydawać, inni – że w promocjach oferuje im się towary gorsze niż te w regularnych cenach. „Konsumenci wskazywali, że wydawali pieniądze na rzeczy, których nie potrzebują, tylko dlatego, że mieli do wykorzystania kupon” - dorzucają jeszcze kolejny powód do niezadowolenia autorzy badania.

To zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia w dniach 18-24 sierpnia 2017 r. Pośród tysiąca osób, które korzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Największą popularnością wśród nich cieszyły się:

Znajomosc promocji_badanie ARC.png
 

To, co jednak najbardziej zastanawia kupujących i niejednokrotnie odwodzi ich od chęci skorzystania z promocji, to...

  • - przywołane już wcześniej zawyżanie cen przed wprowadzeniem promocji,
  • - niejasne zasady promocji,
  • - niedostępność produktów – mimo że widocznych w ofercie.

Dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia radzi w związku z tym, by „producenci, handlowcy i usługodawcy organizowali promocje tak, by ich uczciwość nie budziła wątpliwości. Polski konsument, mający duży wybór, coraz baczniej przygląda się miejscom, w których wydaje pieniądze”. Dobra rada. W internecie o poczucie zaufania i bezpieczeństwa szczególnie trudno, więc tym bardziej mocno powinni ją sobie wziąć do serca wszyscy e-przedsiębiorcy.

Poliż Ecommerce